چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

دیروز شورای جدید شهر تهران، ری و تجریش در سومین جلسه رسمی خود ۳دستور داشت؛ دستور نخست به رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیت الکترونیک شهر تهران به بانک شهر مربوط بود.

جلسه شورای شهرتهران

دستور دوم انتخاب نمايندگان شوراي شهر در مجامع قانوني و سومين دستور نيز به ارائه گزارشي از سوي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار اختصاص داشت كه در آن از تدارك جايگاه‌هاي عرضه بهداشتي دام به مناسبت عيد قربان سخن گفته شد.

ابراهيم اميني كه در نبود محسن هاشمي رياست جلسه را عهده‌دار شده بود، هنگام بررسي دستور جلسه نخست به ارائه توضيحي در مورد اعتراض فرمانداري به مصوبه واگذاري شبكه پذيرش كارت بليت الكترونيك شهر تهران پرداخت و گفت: اين از نوادر اظهارنظرهاي فرمانداري نسبت به مصوبات است چون مصوبات شورا معمولا در فرصت پيش‌بيني شده بعد از بررسي مستند به مواد قانوني تأييد شده يا مورد ايراد قرار مي‌گيرد اما در اين مورد به‌خصوص ابتدا مصوبه از سوي فرمانداري مورد تأييد قرار گرفت اما بعد از چند روز و همچنان در مهلت قانوني اظهارنظر قبلي كن لم يكن تلقي شد.

به گزارش همشهري، در اين‌باره بحث‌هاي فني و كارشناسي زيادي ميان اعضاي شوراي شهر، نماينده بانك شهر و نماينده شهرداري در سازمان فناوري اطلاعات صورت گرفت. از آنجايي كه بانك شهر متقاضي واگذاري شبكه پذيرش كارت‌بليت الكترونيك بود، محسن هاشمي كه بعد از حدود يك ساعت از شروع جلسه در صحن حاضر شد و رياست جلسه را برعهده گرفت، از نماينده بانك شهر خواست تا توضيح دهد چه سودي بابت اين واگذاري عايد بانك‌شهر مي‌شود. در پاسخ تابش‌فر، معاون مديريت شهري و برنامه‌ريزي بانك شهر گفت: از آنجايي كه بانك شهر كمك حال شهرداري در اجراي پروژه‌هاي كلانشهري است، خوب است پول‌هاي خرد كرايه‌هاي بليت مترو و اتوبوس به‌صورت يكجا در كارت بليت‌هاي شهروندي جمع و به پول كلان تبديل شود و پس از آن به گردونه اجراي پروژه‌هاي شهري بازگردد كه در آينده به نفع شهرداري است، ضمن اينكه در حوزه كارت بليت بحث يكپارچگي در كشور هم مطرح است و اينكه در آينده بتوان از اين كارت‌ها در وسايل حمل‌ونقل عمومي همه شهرهاي كشور استفاده كرد.

بنابراين گزارش مرتضي الويري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه درباره اين مسئله اظهار داشت: چون بانك شهر در سراسر كشور شعبه دارد مي‌توان با واگذاري امكان صدور اين كارت‌بليت‌ها به بانك شهر از هزينه صدور كارت‌ها كاست. البته وي يك ايراد هم به مصوبه شوراي قبلي گرفت و افزود: ما وقتي دنبال لغو انحصار از شهرداري هستيم، چگونه خودمان با اين كار به سمت انحصار برويم درحالي‌كه شركت‌ها بايد در مناقصه‌ها طبق ضوابط و با شفافيت شركت كنند. در پاسخ به اين مسئله، نظر تابش‌فر، نماينده بانك شهر اين بود كه شهرداري‌ها مي‌توانند طبق قانون در مورد مؤسساتي كه 51درصد سهام‌شان را در اختيار دارند، در قالب ترك تشريفات عمل كنند و براساس همين ماهيت قانوني 4سال است كه تمام پروژه‌هاي شهرداري به اين شيوه واگذار مي‌شود.

محسن هاشمي هم با اشاره به اينكه هم‌اكنون شيوه مديريت كارت‌بليت‌ها چندگانه است و مشكلاتي را به‌وجود آورده، گفت: نظر بانك شهر اين است كه امكان صدور كارت بليت‌ها از شركت خصوصي گرفته شده و به بانك شهر منتقل شود تا بازار حمل‌ونقل در كل كشور يكپارچه شود و درآمد چند درصدي هم از اين محل عايد اين بانك شود. در نهايت بعد از بحث‌هاي فراوان كفايت مذاكرات از سوي رئيس شورا اعلام و قرار شد تا اعتراض فرمانداري براي بحث و بررسي بيشتر به كميسيون‌هاي برنامه و بودجه و عمران وحمل‌ونقل بازگردانده شود.

  • تغيير در شيوه انتخاب نمايندگان شورا در مجامع قانوني

دستور جلسه دوم قرائت گزارش مربوط به نمايندگي اعضا در مجامع قانوني بود كه يكشنبه گذشته چند بند آن مورد تصويب قرار گرفت و اعضاي شوراي شهرستان تهران، ري و تجريش و اعضاي كميسيون ماده100 مشخص شدند اما در ادامه اعضا بر سر نحوه، مبنا و مرجع معرفي نمايندگان شورا به اين مجامع به‌طور مفصل بحث كردند و خواستار اعمال تغييراتي در آيين‌نامه و دستورالعمل‌هاي سابق در اين‌باره شدند كه در نهايت چنين تصميم گرفته شد كه با تشكيل كميسيون تلفيق متشكل از رئيس شوراي شهر به همراه روساي كميسيون‌هاي شش‌گانه شورا به سرعت در اين‌باره تعيين تكليف شود. بنابراين ادامه انتخاب نماينده براي مجامع قانوني به بررسي‌هاي لازم از سوي كميسيون تلفيق موكول شد.

  • لزوم عرضه بهداشتي دام در عيد قربان

ديروز عبدالحسين رحيمي، مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران در صحن علني شوراي شهر حاضر شد و با توجه به نزديكي عيد قربان از شهروندان تهراني خواست تا از كشتار دام در منزل يا معابر عمومي خودداري‌كنند.

  • قدرداني از وزارت كشور

دقايق اوليه شروع جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش در نبود محسن هاشمي به‌عنوان رئيس، از سوي نايب‌رئيس شورا ابراهيم اميني اداره شد. وي طي سخناني بابت سرعت عمل وزارت كشور در ابلاغ حكم محمدعلي نجفي به‌عنوان شهردار تهران تشكر كرد و گفت: انصافا وزير محترم كشور، وزير اطلاعات و تمامي مسئولان مربوطه در تسريع حكم شهردار جديد تهران به نسبت شهرداران قبلي تهران به خوبي عمل كردند و در كوتاه‌ترين فرصت ممكن يعني ظرف 3روز اين مهم را به سرانجام رساندند. وي اظهار اميدواري كرد كه شهردار جديد تهران نيز هرچه سريع‌تر نسبت به انتخاب همكاران خود در اين دوره مديريت شهري اقدام كند. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش در عين حال فوت ابراهيم يزدي، دبيركل نهضت آزادي را تسليت گفت و وي را ازجمله نجيب‌ترين فعالان سياسي كشور خواند كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي همراه امام خميني(ره) وارد كشور شد و مدتي نيز وزير خارجه دولت مرحوم بازرگان شد.

  • تذكرات اعضا

زهرا نژادبهرام - معماري و شهرسازي: شيوع مگس‌هاي سفيد در شهر باعث اذيت و آزار شهروندان شده است. از دور چهارم شوراي شهر بحث مهار مگس‌هاي سفيد در دستور كار بود كه هنوز به نتيجه نرسيده و روش‌هاي مقابله با اين مگس‌ها مغفول مانده است. همچنين 3روز پيش از سوي تشكري هاشمي به برخي مناطق نامه استخدام نيروهاي راهيان شهر زده شده است درحالي‌كه با توجه به استقرار شهردار جديد هيچ‌گونه عقد قرارداد جديدي نبايد داشته باشيم.

محمد سالاري - معماري و شهرسازي (رئيس): همانطور كه در جلسات غيررسمي شوراي پنجم هم مطرح كرديم و با توجه به ابلاغ حكم شهردار تهران از سوي وزارت كشور، هيأت رئيسه بايد نامه تقاضاي ملاقات اعضاي شورا، شهردار و مديران ارشد شهرداري تهران را به دفتر مقام معظم رهبري ارسال كند تا در همين روزهاي آغازين شروع به‌كار شوراي پنجم در راستاي منويات ايشان فرايند خدمتگزاري و خدمت‌رساني را پيش ببريم. همچنين پيام رئيس محترم جمهور به شهردار تهران و پاسخ هوشمندانه آقاي نجفي مي‌تواند آغازگر فرصتي براي شوراي پنجم به‌منظور تعامل دولت، شورا و شهرداري تهران براي خدمت‌رساني به شهروندان و شهر باشد.

ابراهيم اميني - نايب‌رئيس شورا در پاسخ به سالاري: موضوع درخواست نامه به دفتر مقام معظم رهبري حتي قبل از شروع رسمي شوراي شهر از سوي آقاي الويري كه رياست سني شورا را برعهده داشت، انجام شد، مسئولان مربوطه اعلام كردند بعد از رسمي‌شدن فعاليت شوراي شهر اين كار قطعا انجام خواهد شد. در ضمن پيام تبريك رئيس‌جمهور به شهردار جديد تهران نيز از بركات دولت ملي و محلي است كه سال‌هاي زيادي متأسفانه خلأ آن در جامعه احساس مي‌شد كه ان‌شاءالله فرصتي فراهم آورد تا شهردار پايتخت مثل گذشته در هيأت دولت حضور داشته باشد و با تبادل نظر هيأت دولت مشكلات كلانشهر تهران حل شود.

ناهيد خدا كرمي - سلامت و محيط‌زيست: پيشنهاد مي‌كنم كه جلسه معارفه‌اي ميان اعضاي شوراي پنجم با كاركنان شوراي شهر به‌منظور آشنايي دوطرف با يكديگر برگزار شود.

ابراهيم اميني، نايب‌رئيس شورا در پاسخ به خداكرمي: حتما به‌زودي اين جلسه معارفه برگزار خواهد شد.

کد خبر 380676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha